Wednesday, December 31, 2008

Sahabat..

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang bercakap benar dan bukannya hanya membenarkan kata-kata.

" Wahai anakku, janganlah engkau bersahabat dengan yang empat ini. Janganlah engkau bersahabat dengan orang yang bodoh. Mungkin dia bermaksud untuk memberi manfaat kepadamu, sebaliknya merugikan kamu. Janganlah kamu bersahabat dengan pendusta kerana meraka ini mendekatkan yang jauh dan menjauhkan yang dekat. Janganlah kamu bersahabat dengan orang yang bakhil atau kedekut kerana apabila engkau memerlukan bantuannya, dia akan menghinamu. Janganlah kamu bersahabat dengan pedagang (materialistik) kerana suatu hari nanti dia akan menjualmu dengan harga yang murah."(Ali bin Abi Talib)

Persahabatan yang tidak tulus tidak ubah seperti bayang-bayang yang sentiasa mengekorimu selagi dirimu berada di bawah cahaya matahari, tapi entah ke mana menghilangnya tatkala dirimu dalam suasana yang gelap.

Persahabatan itu umpama tangan dan mata....saat tangan terluka, mata menangis...saat mata menangis tangan menghapuskannya....

Ukhuwah itu bukan terletak pada pertemuan.. Bukan pada manisnya ucapan dibibir...
Tapi terletak pada ingatan seseorang teman... Terhadap teman dalam doa2nya
[Imam al-ghazali]

Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya:
"Nilai seseorang itu dapat diukur dari (tahap) agama yang dipegang
oleh sahabat karibnya, oleh itu berhati-hatilah memilih sahabat dalam pergaulan"
(Petikan Kitab Imam Ghazali)

Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang - Hamka

Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kau tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

No comments:

Post a Comment

I'm proud of you ~~terima kasih teman2ku..